Rayhorn gitaren er nå havnet på Rockheim sammen med 1964 Teisco Las Vegas og

1972 Fender Quad Reverb.

 

RAYHORN O SEVEN ROBERT NORMANN GUITAR

Robert Normann er vel kjent blant jazzmusikere/lyttere over hele verden. Og er betraktet som en av de fremste jazzmusikere i Europa. Mange mener også han er den største. Og hvem husker ikke hans "pausemusikk" på NRK TV. Særlig de som har litt alder. Og da husker vi også han spilte på en ganske ukjent gitar, nemmelig Rayhorn O Seven. Gitaren ble til ved at Robert Normann og Hornaas(Hornaas Muskk) samt en instrumentmaker ansatt hos Hornaas ville konstruere en gitar som skulle være Norges svar på Gretsch. Gitaren skulle bygges etter Rober Normanns spesifikasjoner. Dette skjedde på 60tallet. Det ble bygget noen forskjellige modeller. Toppmodellen -som er avbildet - var også en stereogitar. Gitarene ble bygget på Zerosette fabrikken i Italia. Prislen ble dessverre alt for høy og kun ca 50stk ble tilsammen bygd. Og derav noen få av denne toppmodellen, som hadde en prislapp mot 4000. Det var 20% av årsønna det. Robert Normann brukte Rayhorn på sine plateinnspillinger. Gitaren er lettspilt og kommer først helt til sin rett desom man kobler til en forsterker med to separate innganger eller bruker to forsterkere. Dette for å utnytte kapasiteten til gitaren. Pickupene er små humbuckere. Rayhorn is maybe the most unknown quality guitar brand in the world. Robert Normann with partners should in the 60ties make a guitar that could compares with Gretsch, or better. But the guitars was so expensive and almost no one could buy it (almost 3-times as a strat). This model is top of the line, very very few made.(stereo) mabe only 5+/-. This guitar is in very good condition, and all original without the trem-arm. This is the top model, and Robert Normann generally used the same. The maker was Italian ZeroSette who also built Goya.

 





 







INTERMARK"BALDWIN"

Det er ikke tvil om at Intermark var blant de som hadde de tøffeste og morsomste designene på sine gitarer på sekstitallet. Dette er vel litt blanding av italiensk og Burns "baldwin vibraslim"

AELITA 1982
Dette var det beste russiske gitarprodusenter kunne vise fram til under kommuniste styret. Her er det "Back in the USSR" av høy klasse. Og er det da noe bra med denne gitaren. Vi vet at russiske trekkspill fra kommunist perioden er av de ypperste i verden . Kanskje de beste. Så det er ingen tvil når det gjelder russerenes egenskaper til å produsere kvalitets instrumenter. vi vet også at de er eminente musikere.

INERMARK"BALDWIN"

Halsene var også meget slanke og lettspilt på Intermark sine gitarer. Kroppen på denne gitaren er større enn en 330. Bredere og lengre. God lyd både akustisk og tilkoblet. Tøft potmeter oppsett.

 


Gitaren er i seg selv et klenodium fra svunnen tid



















































VICTOR


Denne gitarmodellen kalles 60-tallets japanske ArtDeco blant gitarfreakene. Kanskje den tøffeste designen som var fra 60-tallet på japanske gitarer. Gitaren er av massiv tre, og ganske tung.


VICTOR


Den er faktisk ennå coolere i virkeligheten. Oppi det hele så lyder de feite singelcoilene fantastisk. J.......vanskelig å få tak i disse gitarene. Og de er ikke helt billige.